вівторок, 10 квітня 2012 р.

Блаженний Августин: "Половина душі моєї" ("Сповідь")

Блаженний Августин (354-430 рр.) — святий, що жив задовго до відділення західної Церкви і появи католицтва, хоча католики почитали його як «свого» святого. Неможливо коротко розповісти про цю велику людину; можна лише згадати окремі факти з його життя. Августин Аврелій народився в африканській провінції (нині це Алжир) в сім'ї язичника і християнки. Здобувши прекрасну освіту, він став видатним оратором і виучував цьому мистецтву хлопців. Йому удалося осягнути всі відомі у той час «вільні мистецтва». От як дивно він пише про те, що знаходив в багаточисельних книгах: «Я радів, читаючи їх, і не розумів, звідки в них те, що було достеменного і визначеного. Я стояв спиною до світла і лицем до того, що було освітлене; і обличчя моє, повернене до освітлених предметів, освітлене не було...»
Довгою і важкою була дорога цієї великої людини до Істини. Він пройшов через якнайглибше вивчення філософії, яка дивним чином допомогла йому наблизитися до Священного Писання, через бурхливе море життєвих випробувань насолодами і жалем; від заперечення дійсної віри і презирства до Писання — до прозріння, покаяння і святості. «Сповідь» — це геніальне і трепетне признання в любові Тому, Хто любить нас незрівнянно більше. Це свідоцтво людини, на досвіді власного наполегливого пошуку, що переконалася в бутті і Промислі Божому і що приклала працю всього життя до того, щоб досягти спілкування і життя з Господом. Ми приводимо один епізод з життя Августина, який перевернув його бачення світу і змусив з ще більшою старанністю шукати Істину.

"Половина душі моєї" ("Сповідь")

У роки, коли я тільки що почав викладати в своєму рідному місті, я завів собі друга, а спільність наших смаків робила його мені дуже дорогим. Був він мені ровесником і знаходився в тому ж цвітінні квітучої юності... Я відхилив його від дійсної віри, — у нього, хлопці, вона не була глибокою і справжньою, — до тих згубних і забобонних казок, які змушували матір мою плакати наді мною. Разом з моєю заблукала і його душа, а моя не могла вже обходитися без нього.

І ось Ти, що по п'ятах наздоганяєш тих, хто біжить від Тебе, Бог помсти і джерело милосердя, що обертає нас до себе чудовими способами, ось Ти узяв його з цього життя, коли ледве виповнився рік нашій дружбі, що була для мене солодше всього, що було солодкого в тодішньому моєму житті... Страждаючи лихоманкою, він довго лежав без пам'яті, в смертному поту. Оскільки в його одужанні зневірилися, то його охрестили в несвідомому стані. Я не звернув уваги на це, розраховуючи, що в душі його швидше вдержиться те, що він пізнав від мене, ніж те, що робили з його безпам'ятним тілом.

Сталося, проте, зовсім інакше. Він поправився і видужав, і як тільки я зміг говорити з ним (а зміг я зараз же, як зміг і він, тому що я не відходжував від нього, і ми не могли відірватися один від одного), я почав було глузувати з хрещення, яке він прийняв зовсім без свідомості і без пам'яті. Він вже знав, що він його прийняв. Я розраховував, що і він посміється разом зі мною, але він відсахнувся від мене в жаху, як від ворога, і з дивною і раптовою незалежністю сказав мені, що якщо я хочу бути його другом, то не повинен ніколи говорити йому таких слів. Я, вражений і збентежений, вирішив відкласти свій натиск до тих пір, поки він видужає і зможе, сповна видужавши, розмовляти зі мною про що завгодно. Але через декілька днів, в мою відсутність, він знову захворів лихоманкою і помер, віднятий у мене, безумного, щоб жити у Тебе на втіху мені.

Якою печаллю захмарилося серце моє! Куди б я не поглянув, усюди була смерть. Рідне місто стало для мене камерою тортур, батьківський будинок — обителлю безпросвітного горя; все, чим ми жили з ним спільно, без нього перетворилося на люту муку. Всюди шукали його очі мої, і його не було. Я зненавидів все, тому що ніде його немає, і ніхто вже не міг мені сказати: «Ось він прийде», — як говорили про відсутнього, коли він був живий. Став я сам для себе великою загадкою і запитував душу свою, чому вона сумна і чому так бентежить мене, і не знала вона, що відповісти мені. І якщо я говорив: «Сподівайся на Бога», — вона справедливо не слухалася мене, тому що людина, яку я так любив і втратив, була правдивіша і краща, ніж примара, на яку їй сказано було сподіватися. Лише плач був мені солодкий, і він уподібнювався другу моєму в насолоді душі моєї.

Чи можна мені почути від Тебе, Який є Істина, чи можна преклонити вухо мого серця до вуст Твоїх і взнати від Тебе, чому плач солодкий нещасним? То хіба Ти, хоча і усюди присутній, відкидаєш геть від себе наше нещастя? Ти перебуваєш в Собі; ми крутимося в життєвих випробуваннях. І, проте, якби плач наш не доходив до вух Твоїх, нічого не залишилося б від надії нашої. Чому з життєвої гіркоти зриваємо ми солодкий плід стогону і плач, зітхання і скарги?

Або солодке те, що ми сподіваємося бути почуті Тобою? Це вірно відносно молитов, які дихають бажанням дійти до Тебе. Але в печалі про втрату і в тій скорботі, яка закутувала мене? Адже я не сподівався, що він оживе, і не цього просив своїми сльозами; я лише горював і плакав, втрачений я був і нещасний: втратив я радість свою. Або плач, сумний сам по собі, потішає нас, пересичених тим, чим ми колись насолоджувалися і що тепер викликає нам відразу? Я був нещасний, і нещасна всяка душа, скута любов'ю до того, що смертне: вона розривається, втрачаючи, і тоді розуміє, в чому її нещастя, яким нещасна була ще і до втрати своєї... Я дивувався, що останні люди живуть, тому що той, якого я любив так, немов він не міг померти, був мертвий: і ще більше дивувався, що я, його друге «я», живу, коли він помер. Добре сказав хтось про свого друга: «половина душі моєї». І я відчував, що моя душа і його душа були однією душею в двох тілах, і життя вселяло в мене жах: не хотів я жити половинним життям.

Тому, можливо, і боявся померти, щоб зовсім не помер той, якого я так любив... О безумство, що не уміє любити людини, як належить людині! О дурень, що обурюється людською долею! Таким був я тоді: я бушував, зітхав, плакав, був в розпачі, не було у мене ні спокою, ні міркування. Всюди зі мною була моя розтерзана, скривавлена душа, і їй не терпілося було зі мною, а я не знаходив місця, куди її прилаштувати. Гаї з їх красою, ігри, спів, сади, що дихали пахощами; пишні бенкети, ложе ніжности, самі книги і вірші — ніщо не давало їй спокою. Все вселяло жах, навіть денне світло; все, що не було ним, було огидно і ненависно.

Лише в сльозах і стогонах трохи відпочивала душа моя, але коли доводилося забирати її звідти, тяжким вантажем лягало на мене моє нещастя. До Тебе, Господи, треба було вознести її і у Тебе лікувати. Я знав це, але і не хотів і не міг, тим паче, що я не думав про Тебе як про щось міцне і вірне. Не Ти, а порожня примара і моя помилка були моїм богом. І якщо я намагався прибудувати її тут, щоб вона відпочила, то вона котилася в порожнечі і знову обрушувалася на мене, і я залишався з собою: злощасне місце, де я не міг бути і звідки не міг піти. Куди моє серце втекло б від мого серця? Куди втік би я від самого себе? Куди не пішов би услід за собою?

То хіба ця печаль так легко і глибоко проникла в саме серце моє не тому, що я вилив душу свою в пісок, полюбивши смертну істота так, немов вона не підлягала смерті?

Блаженний, хто любить Тебе, в Тобі друга і ради Тебе ворога. Лише той не втрачає нічого дорогого, кому всі дорогі в Тому, Кого не можна втратити. А хто це, як не Бог наш, Бог, Який створив небо і землю (Бут. 1, 1) і наповнює їх (Єр. 23, 24), бо, наповнюючи, Він і створив їх. Тебе ніхто не втрачає, окрім тих, хто Тебе залишає, а хто залишив — куди піде і куди втече? Лише від Тебе милостивого до Тебе гнівного. Де не знайде він в карі, що його досягла, Твого закону? А закон Твій — істина (Пс. 118, 142), і істина — це Ти (Ін. 14, 6). Боже сил, оберни нас, покажи нам лице Твоє, і ми спасемося (Пс. 79, 8). Куди б не звернулася людська душа, усюди, окрім Тебе, наткнеться вона на біль, хоч би наткнулася і на красу, але красу поза Тобою і у нестямі самій. І краса ця ніщо, якщо вона не від Тебе. Прекрасне народиться і вмирає; народжуючись, воно починає як би бути і зростає, щоб досягти повного розквіту, а розцвівши, старіє і гине. Не завжди, правда, доживає до старості, але гине завжди.

Народившись і прагнучи бути, прекрасне, чим швидше зростає, затверджуючи своє буття, тим сильніше квапиться в небуття: така межа, покладена Тобою земним речам, тому що вони лише частини цілого, що існують не одночасно; вирушаючи і змінюючи один одного, вони, як актори, розігрують всі цілісну п'єсу, в якій їм дані питомі ролі. Те ж відбувається і з нашою мовою, що складається із звукових позначень. Мова не буде цілою, якщо кожне слово, відзвучавши в своїй ролі, не зникне, щоб поступитися місцем іншому.

Хай хвалить душа моя за цей світ Тебе, «Господи, всього Творець», але нехай не прилипає до нього плотською любов'ю, бо він йде, куди і йшов, — до небуття і крає душу смертною тугою, тому що і сама вона хоче бути і любить відпочивати на тому, що вона любить. А на цьому світі ніде відпочити, тому що все в нім безупинно втікає: як догнати це плотському відчуттю? Як утримати навіть те, що зараз під рукою? Повільне плотське відчуття, тому що воно плотське: обмеженість — його властивість. Вона задовольняє своєму призначенню, але її недостатньо, щоб утримати те, що прагне від покладеного початку до покладеного краю. Бо в слові Твоєму, яким створений світ, чує воно: «Звідси і досюди».

Не метушися, душа моя: не дай оглохнути вуху серця від гуркоту метушні твоєї. Слухай, саме Слово зве тебе повернутися: безтурботний спокій там, де Любов не покине тебе, якщо сам ти Її не покинеш. Ось одні створення вирушають, щоб дати місце іншим: окремі частини в сукупності своєю утворюють цей дольній світ. «То хіба Я можу піти абикуди?» — говорить Слово. Тут затверди житло своє; довір все, що у тебе є; душа моя, утомлена, нарешті, від обманів. Довір Істині все, що у тебе є від Істини, і ти нічого не втратиш; що зітліло у тебе покриється цвітом; зціляться всі недуги твої; скороминуще отримає нову подобу, оновиться і з'єднається з тобою; воно не захопить тебе в прагненні вниз, але недвижно залишиться з тобою і пребуде у вічно недвижного і перебуваючого Бога.

Якщо тіла бажані тобі, хвали за них Бога і оберни любов свою до їх майстра, щоб в бажаному тобі не став ти сам неугодний. Якщо бажані душі, та будуть вони улюблені в Бозі, тому що і вони схильні до зміни, і затверджуються в Нім, а інакше проходять і преходять. Та будуть же улюблені в Нім: захопи до Нього з собою ті, які зможеш, і скажи їм: «Його любитимемо: Він творець і Він недалеко». Він не пішов від Свого створення: воно з Нього і в Нім. Де ж Він? Де вкушають істину? Він в самій глибині серця, лише серце відійшло від Нього. «Поверніться, відступники, до серця» і пригорніться до Того, Хто створив вас. Стійте з Ним — і встоїте; заспокойтеся в Нім — і покійні будете. Куди, в які трущоби ви йдете? Куди ви йдете? То хороше, що ви любите, від Нього, і оскільки воно з Ним, воно добре і солодко, але воно стане гірким — і справедливо, — тому що несправедливо любити хороше і покинути Того, Хто дав це хороше. Навіщо вам знову і знову ходити по важких і жнивних дорогах? Немає спокою там, де ви шукаєте його. Шукайте, що ви шукаєте, але це не там, де ви шукаєте. Щасливого життя шукаєте ви в країні смерті: його там немає. Як може бути щасливе життя там, де немає самого життя? Сюди спустилося Саме Життя наше і понесло смерть нашу і уразило її надлишком життя Свого. Прогримів заклик Його, щоб ми повернулися звідси до Нього, в таємне святилище, звідки Він прийшов до нас, увійшовши спочатку до невинного лона, де з Ним поєднувалася людська природа, смертна плоть, щоб не залишитися їй назавжди смертною, і звідки Він вийшов, як чоловік з шлюбного чертога свого, радіючи, як велетень, пробігти терен (Пс. 18, 6).

Він не зволікав, а спрямувався до нас, кричучи словами, справами, смертю, життям, зішестям, сходженням кричучи нам повернутися до Нього. Він пішов з очей наших, щоб ми повернулися в серце наше і знайшли б Його. Він пішов, і ось Він тут; не побажав довго бути з нами і не залишив нас. Він пішов туди, звідки ніколи не вирушав, бо світ створений Ним і Він був на цьому світі і прийшов в цей світ врятувати грішників (1 Тім. 1, 15). Йому сповідається душа моя, і Він вилікував її, тому що вона погрішила перед Ним (Пс. 40, 5). Сини людські, доки буде обтяжене серце ваше? Життя спустилося до вас — то хіба не хочете ви піднятися і жити? Але куди вам піднятися, якщо ви високо і поклали на небо глави свої? Спуститеся, щоб піднятися, і піднімайтеся до Бога: адже ви впали, піднявшись проти Нього. Скажи їм це, хай вони плачуть «в долині зліз», захопи їх з собою до Бога, бо слова ці говориш ти від Духа Святого, якщо говориш, горівши вогнем любові...

Пам'ять Блаженного Августина згадується 28 червня (за нов. стилем).
Українською перекладено за матеріалами сайту Отрок

Читати текст повністю : "Сповідь" Святого Августин/ "Исповедь"  Святого Августина
Скачати повністю : "Сповідь" Святого Августин/ "Исповедь"  Святого Августина

Тексти та аудіо ТОП-10 колядок

Різдво Христове - одне з великих свят, яке відзначають усі віруючі християни. І зараз, з відродженням певних духовних цінностей, цьому ...