Але якщо ви хочете не просто позначити ознаки того чи іншого часу року для свого чада, а показати на практиці, «дати помацати» йому зиму, весну, літо або осінь, крім книжок і вільного часу вам необхідні будуть ще деякі складові. Отже, наповнимо знайомство малюка з весною яскравими фарбами і незабутніми враженнями ...
Відмінності на практиці
У першу чергу зверніть увагу дитини на ті зміни в його життя, які почали відбуватися з відходом зими і початком весни.
Покладіть поруч два види одягу: зимову і весняну, і покажіть малюкові, чим відрізняються зимові куртки, шапки, чоботи і т.д. від весняних. Запитайте в дитини, чому існують ці відмінності і для чого одна куртка тепліше інший, одна шапка товщі інший і т.п.
Якщо взимку ви гуляли з дитиною, наприклад, 1:00, а навесні - 2:00, поцікавтеся, чи помітив він цю різницю. Розкажіть, чому тепер час вашої прогулянки збільшилася.
Спостерігайте на вулиці тане сніг, «плачучі» бурульки. Сходіть з малюком в парк або ліс, прислухайтеся до співу птахів: навесні воно стає більш дзвінким і веселим.
Забираючи малюка з дитячого саду, запитаєте, чи знає він, чому взимку за ним приходили, коли на вулиці вже було темно, а навесні в цей час на вулиці ще світло.Розкажіть зрозумілою для дитини мовою про відмінності, що відбуваються в довжині зимових і весняних ночі і дня.
Розпускаються бруньки
Проходячи повз дерев з набухаючими нирками, не пропустіть можливість показати їх малюкові. Разом розгляньте і порівняйте гілочки різних дерев. На одних вже почнуть розпускатися бруньки, на інших же їх буде ще не видно.
Зріжте невелику гілочку з набряклими нирками і вдома поставте її у воду. Показуйте її маляті кілька разів на день, щоб він міг спостерігати, як в теплі розпускаються листочки. Поясніть, чому в теплі вашого будинку гілочка стала розпускатися швидше, ніж на вулиці. Скажіть, що через деякий час всі дерева, які ростуть за вікном будуть розпускатися точно також, як ця гілочка.
Досліди зі снігом
Якщо у вас у дворі ще не повністю розтанув сніг, перед відходом додому наберіть його в дитяче відерце. Візьміть з собою з вулиці кілька камінчиків, гілочок або травинок. Прийшовши додому, поставте відерце зі снігом в морозильник до тих пір, поки ви не будете готові провести кілька нескладних дослідів. Можна для подібних занять використовувати сніг з холодильника.
Покладіть на піднос або в глибоку тарілку принесені камінці, гілки або траву, а зверху засипте все це снігом. Скажіть малюкові, що це - снігова гірка, з якої він катався у дворі, тільки маленька. Потім придумайте «сонечко». Це може бути настільна лампа або збільшувальне скло, пропускає сонячні промені. Покажіть малюкові, що буде, якщо сонечко світить далеко від «землі» (від підноса з снігом): сніг лежить, як і лежав. Це - зима.
А тепер покажіть дитині весну: наблизьте «сонечко» і дочекайтеся моменту, коли сніг почне танути. Нехай малюк поторкає пальцем мокрий сніг, порівняє його з ще не розтанули. Під снігом через деякий час з'являться перші «проталини» - буде видно камені і гілочки, які ви поклали під замет. Зверніть увагу малюка на них.Дочекайтеся, поки розтане весь сніг і залишиться лише калюжка. Скажіть, що ця вода вбереться в землю і, напившись нею, трава і квіти почнуть набиратися сил і рости.
Зліпити з снігу маленького Сніговичка і помістіть його в ємність, яка вмістить всю воду, що утворилася після танення снігу. Покажіть малюкові веселого снігового чоловічка і поставте його на підвіконня, залитий сонячним світлом або під включену настільну лампу. Час від часу підводите дитини до сніговика і задавайте питання про те, як змінився ваш чоловічок і чому. Непомітно ви можете змінити веселу посмішку сніговика на сумний вираз, відзначивши цим самим, що час зими підходить до кінця, а значить, приходить весна, сніг тане, і сніговики потихеньку зникають, перетворюючись на калюжку.
Наберіть в піалу розсипчастого снігу і зробіть «снігопад» над підносом. Скажіть малюкові, що взимку йде сніг, бо холодно. Потім дочекайтеся, коли «випав» сніг розтане, злийте воду в невелику дитячу лійку і покажіть дитині, як іде дощ. Поясніть, що в теплу пору року замість снігу йде дощ. Якщо у вас немає лійки, воду можна лити через невелике кухонне ситці.
Паростки
Наочно показати процес зміни рослин і їх зростання можна, прорости кілька насіння.Візьміть «живі» (не старі, не гнилі, не оброблені) насіння соняшнику, гарбуза, квасолі, пшениці або іншої рослини. Змочіть водою невеликий шматок вати і покладіть в мокру вату кілька насіння. Слідкуйте за тим, щоб вата не висихала і завжди була вологою. Покажіть малюкові, як виглядають насіння до того, як їх поклали проростати.
Через кілька днів, коли почнуть прокльовується паростки, знову покличте дитину і покажіть йому, як змінилися зерна. Поясніть, що ці процеси відбуваються з насінням і на вулиці, в землі.
Потім, коли проклюнулися паростки досягнуть 0,5 см., посадіть їх у квітковий горщик. Нехай малюк поливає їх. Через деякий час на поверхні землі ви зможете спостерігати невеликі паростки.
Коли ви будете гуляти з малюком на вулиці, знайдіть такі паростки в землі і покажіть, як це виглядає в природі.
Комахи
Запитайте в малюка, як він думає, які комахи прокидаються навесні, де вони проводять зиму і в якому стані. Для цього мамі самій необхідно запастися корисною інформацією, щоб відповідати на розпити дитини і розповідати йому про зміни, що відбуваються навесні у живій природі.
Гуляючи на вулиці, спостерігайте разом з малюком за комахами, прокинулися навесні. Можете запам'ятовувати або записувати, скільки ви побачили жучків сьогодні, щоб порівняти з тим, скільки побачите через тиждень. Розкажіть малюкові, що з кожним днем природа наповнюється все більшою кількістю комах, тому що вони відчувають прихід весни і тепла.
Візьміть на кілька годин додому якесь комаха, посадивши його в скляну банку.Малюк може спостерігати за жучком, годувати його травою або шматочками овочів, а потім випустити на волю.
Фотографії
Якщо у вас є зимові та весняні фотографії природи, вашої дитини, дитячого майданчика, на якій ви гуляєте, покажіть їх малюкові, хай він порівняє їх і розповість, чим вони відрізняються.
Зробіть фотографії одного і того ж місця на початку, в середині і в кінці весни, бажано, щоб на вашому фото було видно рослини і люди (або ваша дитина).Порівнявши ці фото, ви можете показати малюкові, як з потеплінням змінюються рослини й одяг людей.
Ігри на свіжому повітрі на тему «Весна»
Цікавими будуть для дітей ігри на свіжому повітрі з весняною тематикою.
Хто знайдете перші
Гравцям (ви можете грати в цю гру удвох з малюком) даються завдання типу:
- Знайди квітку
- Знайди мурашки
- Знайди ознака весни (для дітей старшого віку)
Хто перший знаходить заданий предмет - виграв.
Хто більше
Ця гра схожа до попередньої, але задані «весняні» предмети потрібно знаходити як можна в більшій кількості (хто більше знайде і покаже мурах, квітів і т.п.)
Контрасти
Гравцям дається завдання на пошук контрастів, наприклад, знайти бутон квітки і точно такий розпустилася квітка, знайти гілку без листя і з листям, без нирок і з нирками, траву суху і зелену і т.п. Хто швидше знаходить - виграв.
Весна на тротуарі
Як тільки сніг зійде, і земля висохне, можна сміливо діставати крейда. Нехай в перших малюнках вашої дитини буде видна весняна тематика, адже саме тепле весняне сонечко дозволило малюкові зайнятися таким цікавим справою, як малювання крейдою.
Ігри дому
Що стало з ...
Ведучий задає питання, пов'язані з весняними змінами в житті природи і людей, гравець повинен відповідати: що навесні стало с ...
- Деревами
- Птахами
- Комахами
- Зі снігом
- Одягом у людей
- І т.д.
Пори року
Ведучий називає предмет, гравець повинен відповісти, до якого часу року він відноситься. Наприклад, валянки - зима, бруньки на деревах - весна і т.д.
Загадки, вірші, прислів'я та приказки про весну
Не забувайте, що загадки, вірші, прислів'я та приказки можуть як не можна краще передати весняний настрій, розповісти про особливості цієї пори року, розкривши дитині такий цікавий і різноманітний світ природи. Якщо ви підкріпіть свої досліди зі снігом веселим весняним віршем і загадаєте малюкові кілька загадок, урок на задану тему вийде на славу.
Пам'ятайте, що мета всіх занять - не самі знання, але повноцінне, різнобічний розвиток дитини, прищеплення йому допитливості розуму та бажання постійно відкривати для себе щось нове.
Автор: Наталія Ворожцова