Протягом двох тисяч років християни, які зустрічають своє найбільше свято - Воскресіння Христове (Великдень) в храмі Гробу Господнього в Єрусалимі, стають свідками Дива сходження Благодатного Вогню.
Хоча за багатьма, як за древніми, так і сучасним свідченнями, появи благодатного світла можуть спостерігатися в Храмі Гроба Господня в протягом усього року, найбільш відомим і вражаючим є чудове сходження Благодатного Вогню напередодні православного свята світлого Воскресіння Христового, у Велику суботу. Протягом практично всього часу існування християнства це чудове явище щорічно спостерігається як православними християнами, так і представниками інших християнських віросповідань (католиками, вірменами, коптами та ін), а також представниками інших нехристиянських релігій.
Одне з найдавніших описів сходження Благодатного Вогню належить ігумену Данилові, який відвідав Святу Гробницю в 1106-1107 роках.
У наш час зішестя Благодатного Вогню відбувається у Велику суботу зазвичай між 13 і 15 годинами єрусалимського часу.
Приблизно за добу до початку православного Великодня починається церковна церемонія.
Щоб побачити диво сходження Благодатного Вогню, люди збираються до Гробу Господнього ще з Великої п'ятниці; багато хто залишається тут відразу ж після Хресного ходу, що здійснюється в пам'ять подій цього дня. До десятої години дня Великої суботи гасяться всі свічки і лампади у всьому величезному архітектурному комплексі Храму. На середині ложа Живоносного Гробу ставиться лампада, наповнена маслом, але без вогню. По всьому ложу розкладаються шматочки вати, а по краях прокладається стрічка.
Потім відбувається процедура перевірки Кувуклії на наявність джерел вогню, після чого вхід в Кувуклію закривається місцевим ключником (мусульманином) і опечатується великою восковою печаткою, на яку ставлять свої особисті печатки ті, що здійснювали перевірку, представники мерії Єрусалиму, турецької варти, ізраїльської поліції і ін.
Як історична, так і сучасна практика свідчить, що при сходженні Вогню присутні три групи учасників. Перш за все - патріарх Єрусалимської Православної Церкви чи один з архієреїв Ієрусалимського патріархату по його благословенню.Обов'язковими учасниками таїнства сходження Благодатного Вогню є ігумен і ченці лаври Преподобного Сави Освяченого. Третя група обов'язкових учасників - місцеві православні араби.
Через 20-30 хвилин після опечатування Кувуклії арабська православна молодь з криком, тупанням, барабанним боєм, верхом один на одному вривається в храм і починає співати і танцювати. Їх вигуки та пісні являють собою древні молитви на арабській мові про дарування Благодатного Вогню, звернені до Христа, Божої Матері та Георгія Побідоносця, особливо шанованому на православному Сході. Їх емоційні молитви тривають зазвичай протягом півгодини.
Під час хресного ходу процесія обходить всі пам'ятні місця, які знаходяться в храмі: священний сад, де був відданий Ісус, місце, де Христа побивали римські легіонери, Голгофу, де Його розіп'яли, камінь Помазання, на якому тіло Ісуса Христа готували до поховання. Потім процесія підходить до Кувуклії і тричі обходить її. Після цього православний патріарх зупиняється перед самим входом у Кувуклію, його викривають - знімають святкові ризи, залишаючи в одному білому полотняному підризнику (довга до п'ят богослужбовий одяг з вузькими рукавами), щоб було видно, що він не проносить із собою в похоронну печеру Спасителя нічого , що могло б запалити вогонь.
Hезадовго до патріарха подрізнічій (помічник ризничий - завідувача церковним майном) вносить у печеру більшу лампаду, у якій повинен розгорітися головний вогонь і 33 свічки - за кількістю років земного життя Спасителя. Тільки після цього патріарх заходить у Кувуклію і уклінно молиться. В цей час в храмі вимикається світло й наступає напружене очікування. Всі знаходяться в храмі люди терпляче чекають виходу патріарха з Вогнем у руках. Молитва й обряд тривають доти, поки не відбудеться всіма очікуване чудо. У різні роки очікування тривало від п'яти хвилин до декількох годин.
За свідченнями очевидців, після заходу патріарха в Кувуклію спочатку зрідка, а потім все сильніше і сильніше ,весь повітряний простір Храму пронизують світлові спалахи, спалахи світла. Вони мають блакитнуватий колір, їх яскравість і розміри хвилеподібно наростають. Тут і там проскакують маленькі блискавки. При сповільненій зйомці добре видно, що вони виходять з різних місць храму - від ікони, що висить над Кувуклії, від купола Храму, від вікон і з інших місць, і заливають все навколо яскравим світлом. За мить весь храм виявляється опоясаним блискавками і відблисками..Одночасно з цим самі запалюються лампади, що знаходяться з боків Кувуклії, потім починає сяяти і сама Кувуклія, а з отвору в куполі Храму на Гроб з неба опускається вертикальний широкий стовп світла. В цей же час двері печери відкриваються і виходить православний патріарх, який благословляє присутніх. Він роздає Благодатний Вогонь, який, за словами очевидців, абсолютно не пече в перші хвилини після сходження, незалежно від якої свічі і де він був запалений.
З точки зору православ'я, Благодатний Вогонь є запорукою між Богом і людьми, виконанням обітниці, даного воскреслим Христом його послідовникам: "Я єсмь з вами по всі дні до кінця віку". Вважається, що рік, коли Небесний Вогонь не зійде на Гроб Господній, означатиме кінець світу і владу антихриста. Одне з пророцтв, що зберігаються в Єрусалимській православній церкві, свідчить: "Коль пролилася кров християн біля Гробу Господнього, значить, скоро закриється вхід до цієї найбільшої святині і настануть для Церкви Христової особливо тяжкі часи".
Чудо сходження Благодатного Вогню доступно кожному. Його можуть побачити не тільки туристи і паломники - воно відбувається перед лицем всього світу і регулярно транслюється по телебаченню і по інтернету, на сайті Єрусалимського православного патріархату.
о 14 годині на телеканалі Інтер дивитись:
Схождение Благодатного огня в Храме гроба Господня. 2012 / Сходження Благодатного вогню у Храмі гробу Господнього. 2012
Схождение благодатного огня в Храме Гроба Господня. 2012 (10 хв.)